Slovenský kroj a jeho história V dejinách každého národa významné miesto patrí ľudovej kultúre ako nositeľke najvýraznejších etnických špecifík. Spomedzi javov ľudovej kultúry osobitné postavenie má tradičný odev - kroj, ktorý púta laických pozorovateľov, ako i umelcov a odborníkov-etnografov. Prvých pre svoju farebnosť a malebnosť, druhých pre svoju výpovednú hodnotu o kultúre a spôsobe života ľudu, ktorý ho vytvoril. Najčastejšou kladenou otázkou je: čo bolo príčinou vzniku toľkej pestrosti a rôznorodosti lokálnych foriem tradičného odevu. Odpoveď na túto jednoduchú otázku však vôbec nie je jednoduchá a jednoznačná.
V prvom rade si musíme uvedomiť, že to, čo sa nám zachovalo z tradičného odevu do súčasného obdobia,je výsledkom dlhodobého vývoja, pretože kroj je omnoho starší ako módny odev. Veľmi ťažko sa hovorí o jeho najstarších formách. Predpokladá sa, že odev mužov i žien mal pôvodne košeľový charakter
Časť odevných súčiastok základného i vrchného odevu mala pravdepodobne spoločné formy pre mužov i ženy. Až v období stredoveku sa začal postupne fomovať do podoby, ktorú už poznáme z dobových dokladov z konca 18. a začiatku 19.stroročia.
V najstaršom období mali na tradičný odev veľký vplyv geografické prostredie a klimatické podmienky. Tie určovali základné materiály, ľanové alebo konopné plátno, súkno či kožušinu, z ktorých bol zhotovený, a jeho celkový charakter. V nížiných oblastiach bol odev skôr plátený a voľnejší. V horských oblastiach sa popri plátne uplatnili i vlnené textílie či kožušiny a odev bol zasa upätejší. S rozvojom textilných manufaktúr v 18. storočí a priemyslu v 19. storočí sa popri doma tkaných textíliách začali používať i továrenské materiály z bavlny, vlny a dokonca z hodvábu. S novými materiálmi prichádzali zmeny vo formách a strihoch odevných súčiastok
Druhová pestrosť materiálov bola sprvádzaná i farebnou pestrosťou. Významným momentom bola od 17. storočia postupne rozširovaná znalosť výšivky, ku ktorej sa v 18. storočí pridružila i pomerná dostupnosť farebných vyšívacích nití, a to nielen bavlnených, ale aj hodvábnych. Domáce a cudzie výšivkové motívy sa začali spolu s rôznymi vyšívačskými technikami postupne pretvárať do širokej škály lokálnych štýlov, ktoré našli plné uplatnenie vo výzdobe krojov. Popri výšivke, ktorá mala dominantný charakter hlavne na západnom a strednom Slovensku, sa vo výzdobe používalo aj ozdobné vytkávanie a aplikácie, charakteristické skôr pre východné Slovensko. Široké použitie našla vzorovaná modrotlač, ktorá vychádzala z regionálnych vkusových foriem. Významnou mierou do formovania lokálnych krojov zasiahol nerovnomerný hospodársky vývoj jednotlivých krajov Slovenska a tiež prehlbujúce sa sociálne rozdiely v spoločnosti. Hospodárska prosperita kraja a bohatstvo ľudí našli svoj odraz i v kroji.
Popri tejto hospodársko-spoločenskej línii vývoja krojov treba splmenúť ešte jednu - funkčnú líniu. Základnou funkciou odevu, a teda i kroja je ochrana tela. Túto funkciu plnili hlavne odevné súčiastky základného a vrchného odevu. Súčasne je odev jedným z kultúrnych znakov na rozlíšenie muža a ženy. Najúčelnejšie prispôsobený prírodným podmienkam a súčasne pracovnému procesu bol pracvoný odev. Predpokladá sa, že v dávnej minulosti sa pracovný a sviatočný odev skladal z rovnakých súčiastok, ktoré boli z podobných materiálov
Len pozvoľným vývojom sa vytváral osobitný sviatočný odev, ktorý sa od pracvoného odlišoval novým a drahším materiálom a rozsiahlejšou i náročnejšou výzdobou. Práve výzdoba, nákladnosť i spôsob úprav odevu sa stali charakteristickými znakmi sviatočného odev. Jeho konkrétnu podobu ešte bližšie určovala v plvom rade národná, lokálna a náboženská príslušnosť a v druhom rade, vek, stav a spoločenské postavenie nositeľa odevu. Na sviatočný odev nadväzoval obradový odev, ktorého základnou funkciou bolo označenie úlohy jednotlivca alebo skupiny ľudí v príslušnom obrade. Najvýraznejšie sa to odrazilo pri svadobnom a smútočnom odeve.
Všetky vyššie spomenuté okolnosti, ktoré pôsobili raz spolu a raz oddelene, súčasne či vo väčších alebo menších časových intervaloch a s rôznou intenzitou, ovplyvnené dobovým vkusom, kolektívnymi normami i estetickým cítením tvorcov i nositeľom tradičného odevu, sa ako celok podieľali na vytvorení toho nového bohatstva lokálnych foriem krojov. Národopisnej vede sa doteraz podarilo z nich odborne popísať niečo vyše šesťdesiat.
Laickú verejnosť púta na krojoch hlavne vonkajšia vizuálna stránka ich podoby. Odborníka, etnografa zaujíma však i vnútorná podstata tradičného odevu založená na štúdiu jeho zloženia z rôznych odevných súčiastok, ich strihu a vývoja. Dôležitým prameňom poznania tradičného odevu je jeho názvoslovie. Takéto štúdium umožňuje zaradiť tradičný odev do širších územných, kultúrnych i etnických súvislostí. Vychádzajúc zo skladby základných odevných súčiastok, možno na Slovensku hovoriť o troch typoch mužského a dvoch typoch ženského odevu. Mužský odev sa delil na plátený, súkenný a keprový. Ženský odev sa delil na rubášový a košeľový.
Základ pláteného odevu mužov tvorili plátené gate, košeľa so širokými rukávmi zástera. Súkenný odev tvorili úzke súkenné nohavice a košeľa so širokými rukávmi. Keprový odev bol zložený z úzkych keprových nohavíc a košele bez rukávov, rukávce v podobe krátkej košele, sukňa a zástera. Základ košeľového odevu tvorila dlhá košeľa s rukávmi, sukňa a zástera. K základnému odevu mužov i žien patrili ešte živôtky, lajblíky, kabátiky, pásy a opasky. Často sa používalo, najmä u žien, zdbojené i viacnásobné nosenie základných súčiastok naraz, napr. pri sukní. Vrchný odev obsahoval kabanice, haleny a rôzne formy kožuchov
V odeve žien našli uplatnenie i šatky a odevné plachty. Neodeliteľnou súčasťou odevu bola úprava hlavy a obutie. Účes spolu s pokrytím hlavy tvorili jeden celok, ktorý bol jedným z charakteristických znakov tradičného odevu. U vydatých žien to bol čepiec a šatka. Slobodné dievčatá chodili prostovlasé alebo v šatke. Muži, slobodní i ženatí, vždy nosili na hlave klobúk alebo v zime kožušinovú čiapku.
O druhovej rozmanitosti tradičnej obuvi podáva obraz hlavne pracovná obuv, ktorá sa nosila v lete alebo v zime. Pre západné a juhozápadné Slovensko boli charakteristické pantofle, na strednom Slovensku súkenné papuče a kapce hlavne v zime a v lete krpce. Vo východnej časti Slovenska prevládali krpce. Najrozšírenejšou sviatočnou obuvou na Slovensku čižmy. Začiatkom 20. storočia sa začali vo väčšej miere nosiť i šité topánky a u mužov hladne baganče.
Základné typy odevu a obuvi na Slovensku sa sformovali v priebehu vývoja v psledných dvoch storočiach do dvoch charakteristických celkov - do odevu a obuvi nížinnej a horskej oblasti. Medzi oboma oblasťami neexistuje ostrá hranica, ale široké pásmo prechodných foriem. V stredoeurópskych súvislostiach komplex nížinných oblastí spája Slovensko s odevom juhovýchodnej Moravy, východného Rakúska, Maďarska, bývalej severnej Juhoslávie a západného Rumunska. Komplex horských oblastí spája Slovensko s odevom severovýchodnej Moravy, južného Poľska, západnej Ukrajiny a severného a východného Rumunska. V tomto komplexe zvlášť do popredia vystupujú spoločné karpatské prvky. Územím Slovenska prechádza teda časť rozhrania dvoch kultúrnych oblastí Európy . nížinnej Panónskej panvy a horskej oblasti Karpát.
.
.